Profil

lidt om forventninger

På Grindsted Privatskole kan du som forælder forvente at møde professionelle og omsorgsfulde voksne. Vi møder dit barn med en positiv indstilling og med tillid til dit barns bedste hensigter. De engagerede voksne arbejder for, at dit barn opnår en plads i fællesskabet, hvor barnet føler sig set, anerkendt og ikke mindst tryg. Vi ønsker, at dit barn er nærværende og deltagende, og derfor forventes det, at skolens mobilpolitik efterleves.  

I arbejdet med fællesskabet etableres rammer, som sikrer plads til alle børn fagligt og socialt. Det gode arbejdsmiljø for både børn og voksne giver de bedste forudsætninger for faglig udvikling. Vi taler derfor pænt til og om hinanden, ligesom vi respekterer andres personlige grænser og ting.  

Vi er nysgerrige på dit barns styrker og talenter, og sikrer en undervisning med plads til både faglig og personlig udvikling med udgangspunkt i hver enkelt elev. 

Som forælder bakker du op om skolen og dennes værdier. Her menes det, at du er konstruktiv og positiv i din kommunikation med skolens personale og med andre forældre, og at du deltager i de arrangementer, der afholdes på skolen.  

Vi ønsker et stærkt sammenhold på skolen, hvor både børn, forældre og skolens personale udviser gensidig respekt. Der arbejdes på fælles løsninger, hvis der opstår udfordringer. I vil som forældre blive informeret, hvis vi oplever udfordringer fagligt såvel som socialt med jeres barn, der kræver en ekstra indsats med jer og/eller med andre aktører. Til gengæld ønsker vi jeres tillid til at små konflikter eleverne imellem løses på skolen af personalet. 

Sker det, at jeres barn havner i en konflikt, der udfolder sig fysisk, vil I få besked og ud fra en konkret vurdering, kan I blive bedt om at hente jeres barn. En sådan vurdering står ikke til diskussion. Der vil naturligvis være en dialog om, hvad der eventuelt skal ske efterfølgende. Ved en mindre konflikt vil personalet orientere de relevante forældre via Skoleintra, hvis det skønnes nødvendigt. 

Hvis I som forældre har spørgsmål eller oplever udfordringer, retter I henvendelse til klassens lærere. Ved behov kan ledelsen efterfølgende inddrages.  

Hvis der sker ting i hjemmet, som påvirker jeres barns generelle trivsel, ønsker vi, at I giver besked til klasselæreren, så vi kan tage de hensyn, der må være brug for. 

De helt konkrete forventninger til jer som forældre: 

·     At I holder jer orienterede via Skoleintra og Docendo 

·     At dit barn er her alle dage og møder til tiden 

·     At dit barn er undervisningsparat med opladet pc/iPad og fyldt penalhus  

·     Ved fravær skrives der i kontaktbogen på Skoleintra inden kl. 07.50 

Med forventninger om et godt samarbejde og med hjertet på rette sted.

 

TRIVSEL FOR ALLE

På GP er forudsætningen for læring, at der er god trivsel for små som for store. Trivsel for alle skabes og sikres ved at alle oplever værdien ved fællesskabet og forstår at alle har et ansvar for egen og andres trivsel. 

Trivsel på GP:

•    Der er en god stemning med plads til glæde og humor.

•    Der er en ordentlig omgangstone, og der arbejdes aktivt på at sikre den både i det fysiske miljø og på de digitale platforme. Både ansatte og forældre er gode forbilleder

•    Alle voksne er nærværende og tydelige

•    Et tæt og forpligtende forældresamarbejde

•    Engageret, veluddannet personalegruppe med forskellige kompetencer.

•    Rum og rammer for fællesskabende aktiviteter, f.eks tværgående børnefællesskaber, morgensang for hele skolen, fremlæggelser og invitationer til at deltage på tværs af klasser/børnehaven, oplevelser og ture mv.

 

Her kommer man i skole for at lære noget

På GP vil vi, at det enkelt barn mødes med en høj faglig standard, så alle inspireres og motiveres til faglig og personlig udvikling. Vores dygtige personale uddannes løbende.  

•    Elever med særlige behov får kvalificeret støtte og hjælp

•    Vikarer er fortrinsvis enten kendt fagpersonale eller unge, der ønsker at uddanne sig til lærer eller pædagog. Nye vikarer indgår i introforløb med fagpersonale i klasserne/børnehaven.

•    Nye undervisningsmetoder/pædagogiske tilgange drøftes, så dagligdagen gøres levende, relevant og meningsfyldt i en tid, hvor verden er i konstant forandring.

•    Der sikres tid og mulighed for at der kan ske et professionelt samarbejde om både det enkelte barn og klasse/gruppe.

•    Der sikres en god evalueringskultur, så den enkelte elevs lyst til at lære styrkes.

•    Skolen skal ligge højt i sammenlignelige statistikker, (som CEPOS), og i sammenligning med kommunens skoler. Vi skal være bevidste om at disse statistikker ikke må stå alene, men ses sammen med den enkeltes personlige udvikling og udvikling af kompetencer i øvrigt.

•    Skolen uddanner til alle typer jobs – også dem, vi ikke kender endnu.

 

synlighed i lokalsamfundet

GP vil være en aktiv og synlig del af lokalsamfundet og det skal afspejle sig både i aktiviteter og udlevelse af værdier. GP vil tage medansvar for udvikling af lokalsamfundet, hvor det giver mening i f.t. skolens og børnehavens kerneopgaver.

•    GP afholder arrangementer på matriklen eller i lokalområdet. 

•    Børnenes arbejde udstilles i f.eks lokale butikker, på sygehuset, rådhuset eller lign. Der arrangeres forældreforedrag, teaterforestillinger, koncerter, og gæster inviteres til deltagelse i undervisningen, lave åbent-hus arrangementer mv.

•    Barnet forstår at man er en del af et større fællesskab både lokalt og globalt, og lærer at tage ansvar for egne valg og handlinger. Gennem "Happy Day" arbejdes der hvert skoleår med et særligt udvalgt emne, der gør noget godt for andre. 

•    Aktiv deltagelse i samarbejder og projekter i lokalsamfundet. Gennem lokale virksomhedsadoptioner samt enkeltstående projekter. 

 

gp tager et socialt ansvar

GP afspejler det samfund, vi er en del af. Derfor kan man på GP forvente at møde mangfoldighed af kompetencer, religioner, interesser, nationaliteter, erhverserfaring, og resurser. 

•    Respekt for forskellighed

•    Nysgerrighed for mangfoldighed

•    Omsorg for hinanden og ansvar for trivsel for alle

•    En god dialog og tydelig afstemning af forventninger fra start

•    GP er for de mange og ikke kun for de få

•    Dialog med bestyrelse/ledelse om muligheder, hvis det i en periode kan være vanskeligt at betale skolepengene

 

forældresamarbejde

På GP vægter vi et godt og konstruktivt forældresamarbejde højt

•    Forældrene er medansvarlige og vigtige holdspillere for børnenes trivsel. Ikke blot egne børn, men også andres

•    Forældrene har lyst til at bidrage til børnenes og skolens udvikling

•    Foreældrene deltager aktivt i skolens og børnehavens hverdag med opbakning til arrangementer og skolegangen

•    Nye forældre bliver hurtigt inddraget og ser sig som en del af fællesskabet

•    Forældre kan få inspiration og viden til forældreopgaven gennem fyraftensmøder med f.eks fordragsholdere og gode dialoger 

•    Vigtig viden omkring barnets hverdag bliver videreformidlet både fra hjemmet og personalet

•    Dialog mellem skole og hjem er konstruktiv og anerkendende