Hos os møder eleverne forskellige undervisningsformer, og den enkelte lærer har metodefrihed. Vi ønsker på GP at styrke vores elevers kreative og eksperimenterende tilgang til verden og lysten til at lære. Og vi kan gøre det lige præcis på dén måde, vi ønsker, og sammen har vi udviklet…
Med GP Kreativ Læring ønsker vi…
- at sætte hinanden i proces i udvikling af indholdet
- at aktivere eleverne i samskabelse
- at elever ser en tydelig mening
- at eleverne oplever begejstring i processen
- at eleverne deltager aktivt og udfordres i passende omfang
- at eleverne lykkes i fællesskab
- at eleverne oplever at arbejde eksperimenterende
- at eleverne oplever at følge og løbende holde øje med arbejdsplanen
- at eleverne oplever at resultat man kan være stolt af og som vises frem
- at eleverne gennem evaluering lærer at reflektere over både den faglige læring og processen
På GP er vi ikke som de andre. Vi skal kunne levere en bred vifte af undervisningsformer. Vi skal yde en inspirerende og solid faglig undervisning, og vi skal også udfordre de kreative sider, hvor eleven sættes mere i spil end fast tilrettelagte undervisningsforløb. Ikke alle elever fungerer optimalt i hverken den ene eller anden måde at gennemføre undervisning på, men vi skal søge at udvikle på den undersøgende og kreative del samtidig med, at vores elever også skal arbejde hen i mod at kunne fungere i den undervisningshverdag, som de møder, når de f.eks. kommer videre til en gymnasial undervisningsramme, hvor de også kommer til at opleve underviseren som en formidler, og hvor man som modtager suger viden til sig. Nogle gange er opgaven en kreativ tilgang til opgaveløsning, andre gange opleves undervisningen mere ”passiv.” Vi skal forsøge at klargøre vores elever til begge former.
Forskellige undervisningsformer opleves i den daglige undervisning, hvor lærerne på GP vælger form og metode. For at sikre, at vi sammen udvikler os på den kreative del – og at vi søger et samarbejde i at udvikle undervisningsform – skal vi gennem ”GP Kreativ Læring” opnå en udvikling. Og for at lykkes er arbejdsformen for ”GP Kreativ Læring” defineret i fire trin:
Idé – proces – præsentation - evaluering
GP Kreativ Learning gennemføres minimum én gang årligt, hvor emnet skal være ét af FNs verdensmål. Arbejdsformen ønskes også benyttet i andre forløb i løbet af året. Uanset om det er i kortere temauger på flere årgange, i et tværfagligt samarbejde eller i et individuelt fag.
Er opdelt i det forberedende arbejde for hhv. lærere og elever.
Lærere: der vælges altid et overordnet emne ud fra FNs verdensmål. Længde og placering af de kreative uge og udarbejde rammerne for forløbet, hvor eleverne får adgang til en række ”værktøjer”.
Elever: arbejdet med GP Kreativ Læring kræver et omfang af samskabelse, så eleverne er medansvarlige for indholdet i processen op mod præsentationen. Eleven skal kunne se en tydelig MENING med processen, hvilket giver grobund for BEGEJSTRING i arbejdet.
I processen er placeret alt arbejde, der skal udføres af eleverne, og det hele peger hen mod en præsentation, hvor et produkt skal indgå. I processen opleves AKTIV DELTAGELSE + EKSPERIMENTERING + SAMARBEJDE
GP Kreativ Læring indeholder altid en præsentation af arbejdet, hvilket betyder, at familier inviteres til udstilling på skolen. Det er vigtigt, at eleverne har en aktiv rolle i præsentationen. Meningen med hele projektet skal være tydeligt, og der skal fremvises et kreativt produkt samt viden.
Sidste fase er vigtig, og bliver ofte lidt glemt, når produkter og udstillinger igen er pakket væk. Det gælder om at synliggøre processen og udbyttet, så eleverne både reflektere over de udfordringer, der er mødt undervejs, og som man her bagefter kan se andre løsninger, ligesom man også husker – hvilket er særdeles vigtigt – at fremhæve alle positive oplevelser.