Pædagogisk målsætning
Klik på træets grene for, at læse om vores målsætninger.Pædagogisk målsætning
Trivsel
Trivsel er selve kernen i vores pædagogiske virke. Vi anser trivsel som en forudsætning for læring, og vi tror på, at trivsel skabes gennem træets kompetencer i et inkluderende fællesskab.
Pædagogisk målsætning
Skole-hjem samarbejde
FORÆLDRESAMARBEJDE
Grundlaget for trivsel og udvikling er et godt samarbejde mellem forældre og børnehave/skole.
Det handler om:
- en åben og ærlig kommunikation mellem forældre og personale.
- gode forældrerelationer i større grupper, fx stuer og klasser.
Pædagogisk målsætning
Dansk kultur og historie
Vi prioriterer et særligt fokus på vores danske kultur og historie. Der sker gennem;
- daglig morgensang for alle skolens elever.
- markering af historiske begivenheder gennem året.
- særlig markering af vores egne traditioner.
Pædagogisk målsætning
Foretagsomhed
Foretagsomhed er en vigtig kompetence, som gennemsyrer vores pædagogiske tænkning.
Det handler om at have lyst til og mulighed for at skabe og udvikle til glæde for sig selv og til gavn for andre.
At være foretagsom er bl.a:
- at træffe aktive valg og handle på dem.
- at se muligheder.
- at være selvhjulpen.
- at turde fejle og vide at fejl skaber læring
Pædagogisk målsætning
Lader sig udfordre
EVNEN TIL AT LADE SIG UDFORDRE
Når vi udfordres, så vokser vi. Derfor skal vi udvikle evnen ved;
- at reflektere over egen læring.
- at sætte barren højere.
- at have mod til udfordre det kendte.
- at turde fejle.
Pædagogisk målsætning
Omsorg for andre
OMSORG
Evnen til at drage omsorg, for sig selv og for andre, skabes gennem et særligt fokus på;
- at den enkelte føler sig tryg.
- gruppens fællesskab styrkes i et læringsperspektiv.
- at de gode relationer dannes på tværs af alle aldre.
- altid at respektere forskelligheder.
Pædagogisk målsætning
Gode samarbejdsevner
SAMARBEJDSEVNE
Gode samarbejdsevner fremmes ved;
- at deltage ligeværdigt i læringsprocesser.
- at udøve ansvarlighed i forhold til samarbejdsrelationer.
- at være åben og inkluderende.
- at forstå og udnytte styrken af forskellighed.
Pædagogisk målsætning
Udviser kritisk stillingtagen
EVNEN TIL KRITISK TÆNKNING
Det handler om at forholde sig til verden ved;
- at være problemløsende
- at være analyserende.
- at være evaluerende.
- at stille kritiske spørgsmål.
Pædagogisk målsætning
Kreativ & innovativ
KREATIVITET
At besidde kreative kompetencer er;
- at kunne skabe og innovere.
- at være iderig og opfindsom.
- at lære af egne erfaringer.
- at udvise originalitet
Pædagogisk målsætning
Undersøgende og nysgerrig
EVNEN TIL AT UNDRES
En sund nysgerrighed fremmer læring og skaber energi. Det sker ved;
- at stille åbne spørgsmål.
- at være opmærksom
- at være undersøgende.
- at kunne reflektere.
Pædagogisk målsætning
Evner at fordybe
EVNEN TIL AT FORDYBE SIG
Gennem fordybelse opnår den enkelte;
- større viden.
- øget lyst til at lære.
- Ro og koncentration.
Pædagogisk målsætning
Respekt for forskelligheder
Vi anser mangfoldighed som en styrke for fællesskabet.
Det handler om, at:
- Se styrken i, at vi alle er forskellige
- At vi hver især byder ind med det vi er og kan.
- At være nysgerrig og åben.
Pædagogisk målsætning
Gode kommunikationsevner
KOMMUNIKATIVE EVNER
Kommunikation er det kit, som forbinder mennesker. Det fordrer;
- at kunne lytte.
- at udtrykke sig mundtlig, skriftlig og æstetisk.
- at kunne vælge aktivt mellem forskellige kommunikationsstrategier.
- evne til at skabe den gode dialog.
Pædagogisk målsætning
Er ansvarlig
ANSVARLIG
Ansvarlighed handler om;
- at kunne tage ansvar for sig selv.
- at lære at tage ansvar for fællesskabet.
- at vise hensyn.
- at handle ansvarligt.
Pædagogisk målsætning
Kan begå sig digitalt
DIGITAL KOMPETENCE
Digitale kompetencer består af digital dannelse og digitale færdigheder. Det er;
- at kunne begå sig socialt og etisk i den virtuelle virkelighed.
- at anvende digitale medier ansvarligt og med omtanke.
- at bruge forskellige platforme strategisk.
- at forholde sig kildekritisk.